Vektorer: Hva er en vektor?

En skalar har bare størrelse.
Eksempler: temperatur, tid, antall, areal og banksaldo

En vektor har både størrelse og retning
Eksempler: kraft, hastighet og forflytning

Vektorer tegnes som piler:
– lengden til pilen representerer størrelsen til vektoren
– retningen til pilen representerer retningen til vektoren

+ Notasjon

En vektor kan skrives på mange måter:

  • Pil over: v
  • Hatt over: v^
  • Strek over: v¯
  • Fet skrift: v

På disse sidene bruker vi pil over symbolet til vektoren.

+ Like vektorer

Like vektorer er like lange og har samme retning, men de trenger ikke begynne og slutte samme sted.

+ Koordinatform

Du kan bruke koordinatene til en vektor for å beskrive den:

v=[vx,vy]\vec{v} = [\textcolor{red}{v_x},\textcolor{blue}{v_y}]

Hvis vektoren er i rommet, ja, så tar vi bare med en dimensjon til:

v=[vx,vy,vz]\vec{v} = [\textcolor{red}{v_x},\textcolor{blue}{v_y},\textcolor{green}{v_z}]

PS: Noen bruker vanlige parenteser i stedet for firkant-parenteser, dvs. v=(vx,vy).

+ Lengden til en vektor

Når vi vil finne lengden til en vektor v=[vx,vy], bruker vi Pytagoras:

v=v=vx2+vy2v = |\vec{v}| = \sqrt{v_x^2 + v_y^2}
  • v (uten pil over) er størrelsen til v uten retning
  • |v| betyr lengden til vektoren v
  • Siden vx og vy er koordinatene til v, kan vi lage en trekant der de er katetene og hypotenusen er lengden til v
  • Hvis vektoren har tre dimensjoner, dvs. v=[vx,vy,vz], ]utvider vi Pytagoras’ læresetning:
v=v=vx2+vy2+vz2v = |\vec{v}| = \sqrt{v_x^2 + v_y^2 + v_z^2}

+ Enhetsvektorer

En enhetsvektor har lengde 1.

Vanlige enhetsvektorer i planet:

  • i=[1,0] i x-retning
  • j=[0,1] i y-retning

Vanlige enhetsvektorer i rommet:

  • i=[1,0,0] i x-retning
  • j=[0,1,0] i y-retning
  • k=[0,0,1] i z-retning

Enhetsvektor i samme retning som v:

e=vv\vec{e} = \frac{\vec{v}}{|\vec{v}|}
  • |v| er lengden til vektoren v
  • v har lengde |v|. Når vi deler på lengden, får vi derfor noe som har lengde 1 og peker i samme retning som v.

+ Skalarmultiplikasjon

Når du multipliserer en vektor med et tall, f.eks. kv, endrer du lengden til vektoren. Hvis du multipliserer med et negativt tall, går vektoren i motsatt retning. :

På koordinatform:

kv=k[vx,vy]=[kvx,kvy]k \vec{v} = k[v_x,v_y]=[kv_x,kv_y]

Eksempel der en vektor multipliseres med 2 og vi får en vektor som er dobbelt så lang i begge retninger:

2[1,3]=[21,23]=[2,6]2\cdot[1,3]=[2 \cdot 1,2 \cdot 3] = [2,6]

+ Vektoraddisjon

Når du legger sammen to vektorer, må du ta hensyn til både retning og lengde:

u+v=w\textcolor{red}{\vec{u}} + \textcolor{blue}{\vec{v}} = \textcolor{black}{\vec{w}}

På koordinatform:

[ux,uy]+[vx,vy]=[ux+vx,uy+vy]=[wx,wy][u_x,u_y] + [v_x,v_y] = [u_x + v_x, u_y + v_y] = [w_x,w_y]

Eksempel:

[1,2]+[3,4]=[1+3,2+4]=[4,6][1,2] + [3,4] = [1 + 3, 2 + 4] = [4,6]

← Matematikk

↓ Oppgaver

→ Skalarprodukt